Aktywna tablica

 

Ruszyła edycja 2023 programu rządowego programu „Aktywna tablica”. Dla szkół podstawowych, w których uczą się dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych, to szansa na uzyskanie wsparcia finansowego nawet do 35 000 zł. Łącznie z wkładem własnym w wysokości 8750 zł, zapewnionym przez placówkę lub jej organ prowadzący, szkoła może dokonać zakupu specjalistycznego oprogramowania, sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii za kwotę nawet 43 750 zł. 

Zgodnie z rozporządzeniem regulującym zasady programu „Aktywna tablica” szkoła może złożyć wniosek do swojego organu prowadzącego tylko do 15 maja 2023 r., a jest to już przedostatni rok tej edycji programu.

Dla kogo?

  • Publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, które nie korzystały ze wsparcia w poprzedniej edycji programu w latach 2017-2019;
  • Szkoły za granicą, które nie otrzymały wsparcia w latach 2017-2019;
  • Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie niewidomi;
  • Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe;
  • Publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia);
  • Publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (branżowe szkoły I stopnia);
  • Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych i słabowidzących.

 Aktywna tablica 2023 - co się zmienia?

W tegorocznej edycji obowiązują nowe wzory wniosków. Szkoły podstawowe, które chcą sfinansować zakup pomocy terapeutycznych, narzędzi terapeutycznych i sprzętu do TIK dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, powinny wypełnić nowy wniosek B. W tegorocznym wniosku zwraca uwagę konieczność uwzględniania uczniów niewidomych, w całej liczbie dzieci ze SPE (punkt 11 części I wniosku B). 

Ministerstwo Edukacji i Nauki wyjaśniło również na swojej stronie wątpliwości szkół dotyczące zmiany zawartości wniosków po ich złożeniu. Po zakończeniu kwalifikacji wniosków nie jest możliwa ich zmiana w zakresie rodzaju sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem. MEiN dopuszcza możliwość modyfikacji kwot zakupu, traktując kwoty na wniosku jako wstępną kalkulację kosztów. 

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?


W latach 2021-2024, dofinansowanie mogą otrzymać szkoły podstawowe (w tym również specjalne), w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do prowadzenia terapii różnego rodzaju zaburzeń procesów uczenia się i niepełnosprawności oraz do pracy z uczniami mającymi trudności w edukacji szkolnej.

O udział w programie Aktywna tablica w części dotyczącej SPE mogą ubiegać się szkoły podstawowe:

  1. w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – na potrzeby programu definiuje się ich, jako uczniów posiadających różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia (Uwaga! Rozporządzenie nie określa minimalnej liczby takich uczniów w szkole!)
  2. które, w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
  3. które posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Przedmioty i kwoty dofinansowania:

Szkoły podstawowe:

  • Laptop wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej
  • Zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze
  • tablice interaktywne (tablica interaktywna z projektorem ultraogniskowym lub tablica interaktywna bez projektora ultraogniskowego),
  • projektory lub projektory ultrakrótkoogniskowy,
  • głośniki lub innych urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku,
  • Interaktywne monitory dotykowe o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.

Szkoły podstawowe mogą pozyskać maksymalnie 14 tys. zł dofinansowania (80%), przy maksymalnej wartości projektu 17,5 tys. zł (14 tys. dofinasowania i 3,5 tys. wkładu własnego).

 

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Laptop wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej
  • Zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze
  • tablice interaktywne (tablica interaktywna z projektorem ultraogniskowym lub tablica interaktywna bez projektora ultraogniskowego),
  • projektory lub projektory ultrakrótkoogniskowy,
  • głośniki lub innych urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku,
  • interaktywne monitory dotykowe o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali,
  • specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki.

Szkoły ponadpodstawowe mogą pozyskać maksymalnie 14 tys. zł dofinansowania (80%), przy maksymalnej wartości projektu 17,5 tys. zł (14 tys. dofinasowania i 3,5 tys. wkładu własnego).

 

Szkoły podstawowe kształcące uczniów niewidomych:

  • Laptop wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
  • Zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze,
  • pomoce dydaktyczne: notatniki brajlowskie, linijki brajlowskie lub inne urządzenia brajlowskie stanowiące połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej,
  • komputer stacjonarny lub laptop dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, o których mowa powyżej.

Szkoły podstawowe kształcące uczniów niewidomych mogą pozyskać maksymalnie 35 tys. zł dofinansowania (80%), przy maksymalnej wartości projektu 43 750 zł (35 tys. dofinasowania i 8 750 zł  wkładu własnego).

 

Szkoły podstawowe, w których kształcą się uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia:

  • Specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wskazanych wyżej, wykorzystywanych w TIK   
  • Komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania, wskazanych wyżej
  • pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:
    • psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (np. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, Attention Deficit Disorder – ADD), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),
    • procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym ADHD, ADD, z autyzmem,
    • – dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,
    • – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
    • – dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione wyżej z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej.

Szkoły podstawowe, w których kształcą się uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia mogą pozyskać maksymalnie 35 tys. zł dofinansowania (80%), przy maksymalnej wartości projektu 43 750 zł (35 tys. dofinasowania i 8 750 zł  wkładu własnego).

Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących:

  • drukarki brajlowskie,
  • drukarki druku wypukłego,
  • drukarki 3D.

Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących kształcenia mogą pozyskać maksymalnie 100 tys. zł dofinansowania (80%), przy maksymalnej wartości projektu 125 tys. zł (100 tys. dofinasowania i 25 tys. zł  wkładu własnego).

Harmonogram programu:

  • Termin składania wniosków przez szkoły do 15 maja 
  • Termin składania wniosków przez organy prowadzące szkoły do 30 maja
  • Kwalifikacja wniosków przez wojewodów do 30 czerwca
  • Termin przekazania środków finansowych organom prowadzącym szkoły do 31 sierpnia
 
 

   

 

Sprzęt na który można uzyskać dofinansowanie:

 

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper.pl